Digitala värdekedjor
Digitalisering av värdekedjor skapar nya möjligheter för företagen. Ett digitalt, öppet och standardiserat informationsutbyte kan användas av företagen för att skapa ökat värde genom att optimera sina processer. Ett sådant informationsflöde kan tex utgöra grunden för planering och styrning av logistik till och inom ett företag.
En värdekedja beskriver de aktiviteter som sker i ett företag och som skapar värde. Med värde menas det belopp som köparna är villiga att betala för produkten som företaget erbjuder. En värdekedja i ett företag kan bestå av flera olika enheter tex produktion och logistik. I ett större perspektiv kan värdekedjan även infatta underleverantörer och återförsäljare. Enheternas huvudsakliga syfte handlar om att skapa kundvärde och det krävs att varje enhet samverkar och utbyter information med varandra för att värdekedjan skall fungera.
Möjligheterna som digitalisering ger underlättar arbetet främst för informationsutbyte och kommunikation. Det kan handla om hur man tar in kunddata, spårbarhet, hur man planerar sin produktion och styr sin verksamhet samt hur man optimerar sina flöden för att i slutändan öka sin konkurrenskraft. Med rätt information för alla aktörer finns även potential att öka hållbarheten i produktionen.
Digitalisering av värdekedjor kräver standarder för informationsutbyte och transparens. Att dela data på ett säkert sätt är fundamentalt i digitala värdekedjor och när mer information blir tillgänglig födds även nya idéer vad man kan använda datan till. Datan i sig har inget värde, men hur den visualiseras och vilka slutsatser man drar av den är nyckeln till framgång.
Ett projekt som jobbar för att främja digitala värdekedjor är Digitala stambanan som är ett nationellt samverkansprogram.