En milstolpe i 3D-printning, additiv tillverkning
Det här 3D-printade böjda röret är ett stort steg framåt för Volvokoncernen. Det är också början på en digitaliseringsprocess, som skulle kunna förändra servicemarknaden och tillverkningsindustrin.
Munstycket rör sig framåt och bakåt och lägger lager på lager med plast. Långsamt men säkert skapas ett objekt från ingenting. Christian Johansson och hans team har länge arbetat med 3D-printing, men det är inte förrän nu de kan se ett genombrott. Tekniken har blivit billigare och erbjuder högre kvalitet.
Det här är en enkel skrivare för hemmabruk, men principen är densamma oavsett om du använder en hobbyprinter eller en 3D-printer för industriproduktion
– Christian Johansson, chef för innovation och koncept på Service Market Logistics, Group Trucks Operations.
ANDERS NILSSON, innovationschef på Service Market Logistics, visar en 3D-printad packning från Volvo CE, som för närvarande används i byggmaskiner. Denna packning är ett exempel på en handfull 3D-printade delar som används av Volvokoncernens kunder. Lastbilsindustrin uppskattar att man 2025 kommer att kunna producera 40 procent av alla lastbilsdelar i en 3D-printer.
När det gäller Volvokoncernen har ett genombrott ägt rum förra året, då en rörböj för Volvo Penta-motorer printades i aluminium. Inte som prototyp, utan som en riktig produkt.
Volymen för den här produkten är väldigt liten och det är det som gör det idealiskt för 3D-printing. Det fantastiska med denna teknik är att du kan minska lagerhållningen av produkter som säljs i små volymer och spara digitala ritningar istället
– Anders Nilsson
"Aluminiumrörböjen utgör en viktig milstolpe för oss i ett antal avseenden. För det första innebär det att vi nu kan skriva ut produkter i aluminium. För det andra är detta rör en kritisk del i Volvo Penta-motorer, säger Christian Johansson och han tillägger att 3D-skrivare nu är så pålitliga att de kan skriva ut delar som är avgörande för motorfunktionen.
Anders Nilsson förutspår att tekniken kommer att leda till andra viktiga förändringar. Det blir möjligt att producera komponenter på plats när det behövs, minska behoven av lagring, öka möjligheten att anpassa produkterna individuellt och konstruera komponenter på ett helt annat sätt, jämfört med vad dagens produktionsmetoder tillåter.
För att illustrera hur 3D-skrivare kan användas i framtiden beskriver Christian Johansson ett scenario på en oljeplattform i Atlanten, där delar levereras en gång i veckan med helikopter.
"Vad händer om en kritisk del går sönder några dagar innan nästa leverans levereras? Beställer du en ny helikopter för en enda komponent? Om du har en bra 3D-skrivare på plats kan du skriva ut den när du behöver den istället. Om du har ett par virtuella glasögon kan du också få instruktioner om hur du sätter fast delen själv, istället för att skicka en servicetekniker, förklarar Christian Johansson.
3D-PRINTNING blir allt vanligare i branschen. Boeing skriver ut komponenter för sina flygplan och Formel 1-team som McLaren och Renault Sport använder 3D-skrivare för att producera delar i depån. Christian Johansson anser att Volvokoncernen måste hålla sig uppdaterad om den tekniska utvecklingen när 3D-skrivare blir en naturlig del av tillverkningsindustrin.
"Detta representerar digitaliseringen av produktionsprocessen. Samma krafter som förändrade villkoren för underhållningsindustrin har nu nått oss. Vi måste vara medvetna och fråga oss hur detta påverkar vår bransch. I framtiden ska vi kanske inte bygga produkter i en del av världen och sedan transportera dem till en annan. Vi kanske bara behöver mejla en fil, säger Anders Nilsson.
FAKTA
Volvo Group 3D-printar flera olika artiklar, inklusive plastpackningar till Volvo CE-byggmaskiner, rörböjningar i aluminium för Volvo Penta-motorer samt verktyg som används av Volvo CEs servicetekniker.
Taggar
Artikeln är taggad med följande taggar. Klicka på en tagg för att se alla artiklar med samma taggning.
Artikeln har inga taggar