Massanpassning - Digitaliserad process mellan slutkund och tillverkningsmaskin

Med fabriker och maskiner som är både flexibla och helautomatiserade finns det nya möjligheter att digitalisera hela processen mellan slutkund och tillverkningsmaskin. Med digitalisering och smart automatisering kan processen bli lika kostnadseffektiv när man individualiserar produkten efter kundens önskemål som vid traditionell tillverkning. Den stora skillnaden är att det kan göras lokalt där slutkunden är och skräddarsytt för slutkundernas behov. Denna artikeln är gjord ihop med företaget Skymaker och projekt Smarta Fabriker. Produkten som kan individualiseras efter kundens önskemål är i plast och 3D-printas.

Skymaker
Produkten visualiserad i ett webbgränssnitt där kunden genom att skriva in värden i rutorna uppe till vänster kan styra produktens geometri.

”Genom att automatisera hela vägen kan vi göra anpassade produkter kostnadseffektiva och till det nya normala. Istället för masstillverkning i fasta storlekar kan vi börja producera lokalt och skräddarsytt för slutanvändaren. ” - Kristofer Skyttner, VD Skymaker.

Ett användarscenario som illustrerar detta kan vara beställning av en kundanpassad komponent följt av automatgenerering av offert och tillverkningsunderlag.

Användarscenario - den digitala processen steg för steg

1. Slutanvändaren gör anpassningen själva

Slutkunden anpassar beställningen genom ett dynamiskt verktyg för guidad anpassning av delen direkt på Smarta Fabrikers kundportal. Verktyg som dessa måste innehålla alla regler och flexibilitet som produktdesignern har lagt till produkten. Den outbildade slutanvändaren ska aldrig kunna göra något fel. I detta fall utvecklas och publiceras verktyget på DynaMakers molntjänst för massanpassningsverktyg (ww.dynamaker.com).

2. Omedelbar feedback om pris och leverans

Kunden ska få omedelbar feedback om pris och leveranstid för den anpassade delen och kan bestämma hur och när beställningen ska göras. Slutkunden ger sedan betalningsinformation och bekräftar beställningen online.

3. Autogenerering av tillverkningsinformation

En nyckel till kostnadseffektivitet är automatisk generering av alla bom-listor, 2D-ritningar och 3D-filer som behövs för tillverkning. Detta kan göras för varje anpassad produkt genom att koppla processen tätt till de dynamiska verktygen som användes för den första anpassningen. Produktdesignern måste förutse de variationer som kan komma och kvalitetssäkra en variation av geometrin, istället för bara en storlek.

4. Optimering av orderkö

Orderkön är optimerad baserat på andra beställningar leveranstider och material.

5. Skicka processen för att tillverka filer med dagens inställningar

När den anpassade ordern når slutet av kön skickas tillverkningsfilerna till varje maskin som behövs. Som ett sista steg efterbehandlas tillverkningsfilerna med maskinspecifika kalibrerings- och verktygsinställningar innan de skickas till maskinen. I detta fall används skivprogramvaran Simplify 3D för att förbereda modellen för att kunna 3D-printas.

6. Produktionen påbörjas

Produktionen i den valda maskinen kan nu börja. Att hålla reda på varje del är avgörande och att märka produkten med den unika order-ID från det dynamiska verktyget kan vara ett effektivt sätt att hålla reda på alla delar. I detta fall är produkten 3D-printad med en maskin från ZYYX.

7. Delen är förpackad och levereras till slutkunden

Film som beskriver processen från anpassning till tillverkning:


Taggar

Artikeln är taggad med följande taggar. Klicka på en tagg för att se alla artiklar med samma taggning.

Artikeln är kategoriserat som Fördjupning  |  Publicerad 2019-03-30  |  Skriven av Johan Bengtsson