Min medarbetare är en robot
I Vénissieux-motorfabrik i Frankrike har man tagit ett nytt djärvt steg i utvecklingen av människa och maskininteraktion.
Sedan början av 1960-talet har robotar varit en grundsten för tillverkningsindustrin. Genom att använda dem i farliga miljöer och lyft av tunga och farliga föremål har robotarna visat sig vara användbara verktyg. På GTO Vénissieux-motorfabrik i Frankrike, är roboten mer än bara ett verktyg.
Det här är en samarbetsrobot, som är helt annorlunda än en vanlig robot. På grund av nya regler och teknik kan den här roboten arbeta på samma station samtidigt som operatören
– Mickael Nauleau, projektledare inom produktion
Medan en traditionell robot behöver staket och säkerhetsavstånd för att fungera säkert är den robusta samarbetsroboten utrustad med sensorer, som upptäcker kontakt mellan människa och maskin, så att den kan fungera vid sidan av en operatör.
I VÉNISSIEUX-motorfabriks vision "VNX 4.0", är samarbetsroboten avsedd att öka produktiviteten vid anläggningen, samt förbättra arbetsmiljön och ergonomin för arbetaren. Tidigare i år testades roboten, som en prototyp i Vénissieux fabriken, där den utförde uppgifter som kan vara farliga för en mänsklig operatör. Medan roboten lyfte upp tunga delar och spände skruvar och bultar på motorerna kunde operatören fokusera på andra monteringsaktiviteter.
Vi hade tre mål med prototyptestet. Den första var att bekräfta effektiviteten när det gäller teknik, den andra var att göra en riskbedömning och den tredje var att ändra tankesättet för alla som arbetar och interagerar nära med robotar. Vi ville visa att det är helt säkert att arbeta bredvid den här roboten.
– Mickael Nauleau
Innan genomförandet av den nya generationen robotar på arbetsplatsen var det viktigt att ta itu med medarbetarnas rädsla och förutfattade meningar. Är det säkert att arbeta bredvid en robot? Efter den första provperioden var svaret enhälligt: ja!
"När de berättade för mig att jag skulle jobba nära en robot, blev jag lite rädd på grund av förändringen. Men tack vare mitt engagemang i projektgruppen är jag nu övertygad om att den här roboten kommer att göra mitt arbete enklare, säger Cédric Marcelat, produktionsledare.
Kvalitetsingenjör Audrey Lehu håller med om: "För en operatör är det en stor fördel att arbeta tillsammans med en robot, som kan göra de repetitiva och tuffa uppdragen för dem. Medan roboten utför rutinuppgifterna kan operatören utföra andra operationer och tänka på hur man förbättrar processerna", säger hon.
Nästa steg för den här samarbetsroboten är att vara helt integrerad i fabriken. Eftersom det första genomförandet på Venissieux fabriken verkar lovande, funderar de redan på att lägga till fler robotar av samma typ. Operatörerna har gett roboten ett varmt välkomnande till arbetsplatsfamiljen.
Just nu diskuterar vi vilket namn vi ska ge den, vi lutar åt Daisy
– säger Mickael Nauleau
VÉNISSIEUX MOTOR FABRIK Antal anställda: 700 Motorer som produceras årligen: 55 000 Verksamhet: Monterar 5- till 11-liters motorer för alla Volvo-koncernens applikationer: lastbilar, bussar, byggmaskiner, marina och industriella motorer. | VNX 4.0 VNX 4.0 är namnet på målbilden för Vénissieux-motorfabrik. Det omfattar utvecklingen mot digitaliseringen av produktionssystemet och länken med Industry 4.0. | FAKTA OM "DAISY" Tillverkare: Universal Robot Arbetsradie: 1300 mm Lyftvikt: 10 kg Vikt: 29 kg |
Taggar
Artikeln är taggad med följande taggar. Klicka på en tagg för att se alla artiklar med samma taggning.
Artikeln har inga taggar