Skandia Elevator: familjeföretaget som drev förändring genom att förändra både kund och medarbetare

Skandia Elevator är ett familjeföretag med ca 100 anställda. Det lilla företaget tillverkar maskiner till spannmålssystem och har tagit fram en app, där lantbrukaren kan följa sitt spannmål och få driftinformation. Från början hade Skandia Elevator liten kontakt med sin slutkund: bönderna, men idag har de tack vare utvecklingsarbetet med appen Grain Cloud kontakt med 25 bönder som testar nya funktioner och kommer med input. Effekterna har blivit att de skapat en digital tvilling för flera olika typer av spannmålsanläggningar, vilket gör att de snabbare kan lösa driftproblem. Dessutom har de ändrat hela sitt upplägg för försäljning, vilket i längden troligtvis kommer att påverka deras produktutveckling.

Starten på resan – en idé gror

År 2016 fick Joakim kontakt med en IoT-strateg, som berättade om Scanias sätt att lösa sin uppkoppling i lastbilarna. Lastbilsförarna fick en mjukvara som coachade hens sätt att köra. Det handlade då inte bara om att lastbilsägaren kunde få bättre koll på service, underhåll och själva lastbilsflottan, utan att ett kundvärde faktiskt skapades hos chaufförerna. Detta väckte tankar hos Joakim; “Jag insåg att jag måste gå till bönderna och fråga dem vad de skulle vilja ha i form av uppkoppling och mobilitet”. Hade han fokuserat på Skandia Elevators nytta är Joakim övertygad om att det inte skulle ha blivit någon IoT-resa. Varje år har han lyckats ta ett steg framåt för att successivt överkomma hinder och bygga vidare på lösningen.

Skandia elavator showroom
Skandia Elevator show room

Digitaliseringsresan

Kontakten med IoT-strategen gjorde att tankarna utvecklades och det interna jobbet tog fart 2017. Hösten 2017 sålde de in lösningen till de fem största leverantörerna och tog hjälp av en reklambyrå för att göra en reklamfilm om en av de tre bönderna från testcasen. Skandia Elevator tog fram filmen eftersom de insåg hur svårt det skulle vara att få med sig leverantörerna, då detta låg såg långt fram i tiden. Genom filmen så kunde återförsäljarna verkligen enkelt förstå hur viktigt detta var. De tog fram filmen för att det skulle vara omöjligt för bönderna att säga nej.

Ett annat steg var att få med sig säljkåren, Joakim var då själv säljchef och hade kontakt med kunderna. Efter det anställdes en ny säljchef, så under år 2019 har de jobbat mycket med säljarna för att öka deras kunskap och förståelse. Digitaliseringslösningen var svår att sälja eftersom säljare inte är vana att sälja mjukvara. En maskin är en fysisk produkt, det är lätt att förstå sig på, men en mjukvara det är inte lika lätt att förstå. Eftersom säljarna på Skandia Elevator dessutom inte haft så mycket lantbrukarkontakt, så var det svårt att förstå och förklara vad lantbrukaren skulle med mjukvaran till.

Skandia Elevator fick också ta till sig mjukvaruutveckling som tillägg i produktutvecklingen. Skandia Elevator har kunskap att driva hårdvaruutveckling, men detta var något helt nytt. Det de lärt sig kommer på sikt att påverka deras hårdvaruutveckling. Skandia Elevator har också plockat in sina kunder i den här utvecklingen; kunderna är med på Skypemöten och samarbetat på distans och gör sina bitar. I och med mjukvaruutvecklingen fick företaget också ett nytt iterativt förhållningssätt. Det nya med mjukvara är att man släpper en liten del, som funkar i taget ut på marknaden. På så sätt finns alltid något ute hos användaren, som de får feedback och interaktion kring, så det blir ett helt annat sätt att utveckla på.

Vilka är de viktigaste lärdomarna/tips till andra?

  • Skaffa samtalspartners som förstår IoT, machine learning och att data är framtidens guld.
  • Komma åt användaren och ta reda på deras pains och gains. Försöka leverera en mjukvara som minimerar pains och maximerar gains.
  • Ett iterativt förhållningssätt: användaren vet inte vad hen vill ha och Skandia Elevator visste inte vad de skulle leverera.

Det var tur att vi lärde oss det, annars hade vi hållit på i flera år och ta fram en programvara och sedan när vi släppte den, så hade den inte varit rätt

– Joakim Larsson, VD Skandia Elevator

Användardialogen går inte att få till utan den processen. Det är avgörande att du vet vad lantbrukarens pains och gains är, för det kan inte användaren omsätta i färdiga lösningar utan det måste du som utvecklare försöka lösa stegvis (det du tror att du har uppfattat). Det är en lärandeprocess och samtidigt utvecklas användaren!


Taggar

Artikeln är taggad med följande taggar. Klicka på en tagg för att se alla artiklar med samma taggning.

Artikeln är kategoriserat som Fördjupning  |  Publicerad 2020-01-20  |  Skriven av Sandra Mattsson